انحلال شرکت سهامی خاص جزو آن دسته از امور حقوقی به حساب می آید که تعداد زیادی از شرکت ها آن را تجربه می کنند. انحلال شرکت یعنی پایان راه فعالیت آن شرکت و باید به نحوی انجام شود که در آینده از نام و یا اعتبارات آن سوء استفاده نشود. انحلال می بایست به نحوه ای باشد که در چهارچوب کلی قوانین جاری باشد تا در آینده مشکلات حقوقی ایجاد نشود . ما در این مطلب به بررسی انحلال شرکت سهامی خاص پرداخته ایم لذا اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید می توانید تا انتهای این متن با ما همراه شوید .

انواع شیوه انحلال شرکت سهامی خاص

همانگونه که گفتیم انحلال شرکت سهامی خاص یکی از موضوعاتی است که یک شرکت می تواند به آن دچار شود . عموماً انواع شیوه انحلال یکی از سه حالت زیر می باشد که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم .

  • انحلال بنا به تشخیص و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده
  • انحلال قهری
  • انحلال بنا به دستور مقام قضایی

 

انحلال بنا به تشخیص و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده

یکی از رایج ترین شیوه های انحلال شرکت ها به همین صورت است . در این حالت بنا به دستور و یا خواسته مجمع عمومی فوق العاده شرکت به فعالیت رسمی خود پایان می دهد . لازم به ذکر است که مجمع عمومی فوق العاده تنها نهاد درون شرکتی است که می تواند نسبت به انحلال شرکت اقدام نماید. این نهاد می تواند بدون توجیه و یا حتی در صورت مخالفت سهامداران موسس هم دستور انحلال شرکت سهامی خاص را صادر نماید .

انحلال بنا به تشخیص و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده

انحلال بنا به تشخیص و تصمیم مجمع عمومی فوق العاده

انحلال قهری

این شیوه از انحلال یکی دیگر انواع انحلال در شرکت های سهامی خاص می باشد . بر این اساس هرگاه یک شرکت ورشکسته شود و یا حکم ورشکستی آن از جانب مراجع مربوطه صادر شود، می بایست بنا بر قواعد ورشکستگی شرکت ها، به فعالیت آن پایان داد . این شیوه از ورشکستی نیازی به حکم دادگاه ندارد و به همین جهت است که می گویند ورشکستی بصورت تلویحی حکم دادگاه را دارد .

انحلال بنا بر حکم دادگاه

این شیوه از انحلال شرکت سهامی خاص یکی دیگر از شیوه های انحلال است که توسط دادگاه اعلام می شود . برای این شیوه از انحلال عوامل زیادی دخیل هستند . برای مثال هر گاه موضوع شرکتی غیر قابل انجام باشد و یا شرکت منقضی شده باشد و مجمع عمومی هم آن را تمدید نکرده باشد، دادگاه می تواند درخواست انحلال دهد. از طرفی دیگر مادامی که شرکت نصف سرمایه اش را از دست دهد و مجمع هم درخواست انحلال و یا کاهش سرمایه را ندهد، یکی از ذی نفعان می تواند به دادگاه شکایت کرده و حکم انحلال را صادر نماید . البته در بیشتر این مواقع دادگاه مطابق با قانون فرصت های مختلفی را در اختیار شرکت قرار می دهد تا نسبت به رفع این مشکلات اقدام نماید .

از طرفی دیگر اگر بیش از یک سال از ثبت یک شرکت گذشته باشد و هیچ گونه فعالیتی در زمینه خودش نداشته باشد و یا سمت مدیر عامل و یا اعضای هیئت مدیره آن بیش از ۶ ماه بلاتصدی مانده باشد ، دادگاه می تواند حکم انحلال را ارائه دهد. البته قبل از این بازه زمانی دادگاه یک فرصت ۶ ماهه را جهت رفع مشکلات صادر می کند  و مادامی که در این بازه زمانی مشکلات رفع نشود، فرآیند انحلال شرکت آغاز می شود.

 

فرآیند انحلال چگونه است ؟

اگر بنا بر هر یک از دلایل بالا مجبور شوید که شرکت خود را منحل نمایید، باید فرآیند انحلال را بلافاصله در پیش بگیرید. در اولین مرحله از انحلال شرکت سهامی خاص باید ابتدا شخص یا اشخاصی را به عنوان مدیران تصفیه انتخاب نمایید . این اشخاص می بایست امور و فرآیند های تصفیه شرکت را بر عهده بگیرند . در زمان انحلال شرکت سهامی خاص تمام وظایف و مسئولیت ها بر دوش مدیران تصفیه خواهد بود و مدیر عامل و اعضای هدایت کننده شرکت هیچ گونه قدرت قانونی نخواهند داشت .

مدیران تصفیه از زمان انحلال شرکت دو سال فرصت دارند تا تشریفات اداری مربوط به انحلال را انجام دهند . البته قبل از آن مدیران تصفیه باید نسبت به دریافت مطالب و پرداخت بستانکاری های شرکت و البته فروش محصولات و یا مواد باقی مانده اقدام نمایند. همچنین این مدیران وظیفه تقسیم دارایی ها را بین سهامداران و ذی نفعان دارند که می بایست مطابق با اساسنامه انجام شود. از آن جایی که در طول این فرآیند تمام مسئولیت های شرکت بر دوش مدیران تصفیه است لذا باید در مجمع عمومی وظایف و جزئیات کار آن ها برایشان مشخص و مکتوب شده و پیوست صورتجلسه شود . در نظر داشته باشید که بعد از شروع انحلال باید در کنار اسم شرکت عبارت در حال تصفیه ذکر شود . از طرفی دیگر شرکت ها موظف هستند تا نام و مشخصات مدیران تصفیه را در تمام اوراق و آگهی ها ثبت نمایند .

فرآیند انحلال چگونه است ؟

فرآیند انحلال چگونه است ؟

فرآیند تصفیه شرکت های  سهامی خاص می بایست بر اساس  قانون و مقررات لایحه قانونی اصلاح که قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۴ / ۱۲ / ۱۳۴۷  است به انجام برسد . البته این موضوع در حالتی است که فرآیند انحلال شرکت سهامی خاص بر اساس حکم  دادگاه و یا خواست مجمع بوده باشد. در حالتی که انحلال شرکت ها بر اساس ورشکستی باشد از این قانون پیروی نیم شود . بلکه در این حالت از مقررات مربط به ورشکستگی پیروی می شود . بطور کلی فرآیند انحلال شرکت سهامی خاص امری نسبتا زمان بر و پیچیده است که وجود یک راهنما و یا متخصص می تواند این پیچیدگی را برای شما ساده تر نماید . موسسه حقوقی کاردان ارقام می تواند همان راهنما و مشاور دلسوز برای شما باشد و این مسیر طولانی را برایتان هموار تر کند.