چرا ثبت برند و علامت تجاری در روسیه اهمیت دارد؟

ثبت برند و علامت تجاری در روسیه مزایای بسیاری برای بازرگانان، ارائه دهندگان خدمات فنی و مهندسی و به طور کلی فعالان اقتصادی علاقه­مند به فعالیت در کشور روسیه دارد. با توجه به این که روسیه پهناورترین کشور جهان بوده و با دارا بودن حدود ۱۴۵ میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین کشور های جهان محسوب می گردد، لذا دستیابی به بازار مصرف روسیه می تواند نقطه عطفی در فعالیت شرکت های ایرانی باشد. از طرفی با توجه به اقلیم روسیه که بخش های بزرگی از آن در مناطق سردسیر واقع شده اند و امکان تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در تمام فصول سال در این مناطق وجود ندارد، صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به این کشور به طور خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا ثبت برند و علامت تجاری در روسیه می تواند به حضور شما در بازار مصرف روسیه اعتبار بخشیده و ضامن منافع مادی و معنوی علامت تجاری شما در کشور روسیه باشد.

اگر علاقه­مند به ثبت برند و علامت تجاری در روسیه هستید می توانید با مشاوران مجرب موسسه تماس حاصل نموده و از شرایط و مراحل ثبت برند و علامت تجاری در روسیه مطلع گردید.

مسکو پایتخت روسیه و از مراکز مهم تجارت جهانی است.

شرایط و چگونگی ثبت برند و علامت تجاری در روسیه

ثبت برند و علامت تجاری در روسیه مستلزم رعایت شرایطی است. در ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که برای ثبت برند و علامت تجاری در روسیه الزاماً نیازی به ثبت شرکت در روسیه نیست. ثبت برند جهانی، طبق مفاد یکی از دو توافقنامه تریپس یا مادرید انجام می شود. طبق پیمان مادرید که روسیه نیز از اعضای آن است، شرکت های خارجی می توانند یک اظهارنامه بین المللی را به اداره مالکیت صنعتی روسیه ارائه و در صورت پذیرش شروع به فعالیت تجاری در کشور خارجی مورد نظر کنند. پیمان مادرید کالاها و خدمات را در ۴۵ دسته طبقه بندی کرده است. لازم به ذکر است که طبق قوانین کشور روسیه فقط شرکت ها مجاز به ثبت برند و علامت تجاری در روسیه هستند.

طبق پیمان بین المللی مادرید می توان در روسیه برند و علامت تجاری ثبت نمود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت تجاری در روسیه

شرکت های ایرانی متقاضی ثبت برند و علامت تجاری در روسیه، ابتدا باید در ایران ثبت شوند. سپس با مراجعه به سامانه مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی iripo.ssaa.ir به قسمت “ثبت مادرید” مراجعه و از جزئیات مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت تجاری در روسیه مطلع گردند.

از جمله مدارکی که برای ثبت برند و علامت تجاری در روسیه به آن نیاز دارید می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تصویر مدارک شناسایی مدیران و صاحبان امضاء در شرکت.
  • روزنامه رسمی که در آن آگهی تاسیس (یا تغییرات) شرکت درج شده باشد.
  • ارائه­ی یک نامه درخواست با موضوع ثبت بن المللی برند به اداره ثبت علائم تجاري. در نامه مذکور باید اسامی کشور های مورد نظر برای فعالیت در آن کشور ها (مثلاً روسیه) ذکر شود.
  • یک برگ معرفی نامه روی سربرگ رسمی شرکت که به امضاء مدیران رسیده و ممهور به مهر شرکت باشد.
  • پس از تعیین کشور های مقصد، یکی از انواع فرم های مخصوص لاتین باید تکمیل و ارائه شود.
  • صورت مهر و امضا شده­ی پرداخت هزینه های لازم جهت انجام فرآیند که به صورت سیستمی محاسبه می گردد. لازم به ذکر است محاسبه این هزینه ها و دسترسی به فرم های مورد نظر از آدرس سایت مادرید مقدور است.

مراحل ثبت جهانی برند چگونه تکیل می گردد ؟

پس از تکمیل مدارک بالا جهت ثبت برند و علامت تجاری در روسیه، این مدارک به همراه فرم های تکمیل شده باید به اداره مالکیت صنعتی ارسال گردد. کارشناسان این مرکز مدارک را بررسی و در صورت تایید، باید هزینه­هایی که در مرحله قبلی در سایت وایپو محاسبه شده بود را پرداخت کرده و در انتها نیز باید نسخه ای از فرم تأیید شده را به همراه رسید پرداخت فیش وایپو به دفتر بین المللی این سازمان ارسال نموده تا مراحل ثبت جهانی برند به پایان برسد. در این صورت یک گواهی ده ساله جهت بهره­برداری از مزایای برند ثبت شده، اعطا می گردد.