اخذ مجوز سرمایه گذاری شامل چند مرحله است؟

مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری به طور کلی شامل چهار مرحله می شود. این مجوز توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که از زیر مجموعه های وزارت امور اقتصادی و دارایی است صادر می گردد. اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که قصد سرمایه گذاری خارجی در ایران بر اساس ضوابط مندرج در قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی نمایند، ابتدا باید درخواست خود را در “سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری خارجی” به آدرس www.iisw.ir درج نمایند. ارائه درخواست پذیرش سرمایه گذاری، بررسی درخواست پذیرش سرمایه گذاری توسط کمیته ذی صلاح، ارسال پیش نویس مجوز سرمایه گذاری برای متقاضی و صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی، چهار مرحله اصلی از مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری هستند. در ادامه به تشریح هر کدام از این مراحل می پردازیم.

 

مجوز سرمایه گذاری خارجی در ایران توسط یک از سازمان های زیرمجموعه های وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر می گردد.

تشریح مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی:

مرحله یک – ارائه درخواست:

در مرحله اول از مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری متقاضی باید با مشورت مشاوران اداره کل سرمایه گذاری های خارجی، فرم درخواست پذیرش را با اطلاعات مورد نیاز تکمیل و به سازمان ارائه نماید. لازم به توضیح است که پنج نوع فرم درخواست با توجه به نوع سرمایه گذاری موجود است که شامل سرمایه گذاری مستقیم در طرح های جدید، سرمایه گذاری مستقیم در طرح های موجود، سرمایه گذاری در طرح های بیع متقابل، تامین مالی و اوراق بهادار می شود. باید توجه داشت با توجه به تفاوت موضوعی هر یک از روش های بالا، در این مرحله از مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری باید مدارک مختلفی ارائه شود. علاوه بر مدارک هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی، اخذ مجوز های لازم برای هر طرح از وزارت خانه های مربوطه، از مهمترین اقدامات در این مرحله است.

مرحله دو – بررسی درخواست ارائه شده جهت پذیرش سرمایه گذاری خارجی در ایران توسط هیأت ذی­صلاح:

در این مرحله از مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری، درخواست ارائه شده، توسط گروهی از کارشناسان سازمان بررسی و تصمیمات لازم از سوی هیأت سرمایه گذاری اخذ می شود. مدت زمان که این فرآیند طول می کشد حدود ۱۵ روز است. در این مرحله نمایندگان سرمایه گذاران خارجی جهت شرکت در جلسات هیأت بررسی حضور می یابند.

نمایندگان سرمایه گذاران خارجی جهت شرکت در جلسات هیأت بررسی حضور می یابند.

مرحله سوم – تهیه پیش نویس مجوز سرمایه گذاری خارجی:

در صورت تکمیل بودن مدارک و مجوز های خواسته شده در مراحل قبلی، هیأت بررسی یک نسخه از پیش نویس مجوز سرمایه گذاری خارجی را با قید شرایط و جزئیات لازم برای متقاضی ارسال می نماید. متقاضی خارجی پس از بررسی این پیش نویس در صورت رضایت از شروط و بند­های آن موافقت خود را اعلام می نماید. اگر موردی وجود داشته باشد که مورد توافق یکی از طرفین نباشد، در این مرحله می توان آن را اصلاح نمود.

مرحله چهارم – صادر کردن مجوز سرمایه گذاری خارجی:

در صورتی که مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری بدون مشکل پیش رفته باشد، پس از اینکه سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از موافقت سرمایه گذار خارجی آگاهی یافت، نسبت به صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی، با امضای وزیر اقدام می نماید.

مزایای قانونی اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاران چیست؟

  • برخورداری از معافیت های مالیاتی مختلف.
  • امکان سرمایه گذاری در زمینه های مختلف آب، برق، گاز و انرژی، کشاورزی، صنعتی،حمل و نقل و ارتباطات، خدمات و …
  • امکان انتقال صد در صدی اصل سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری به صورت ارز یا کالا از ایران به کشور دیگر.
  • ارائه اقامت ویزای سه ساله برای سرمایه گذاران، کارمندان شرکت و بستگان درجه یک آنان و …
  • و غیره…

امکان سرمایه گذاری خارجی در زمینه های مختلف وجود دارد.

در صورتی که در مورد هر یک از مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاری سوالی داشتید می توانید با مشاوران با تجربه ما تماس حاصل نموده و در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوالات خود دست یابید. ما در این راه دست شما را به گرمی می فشاریم.