چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت از مهمترین سوالاتی است که با اتمام مراحل ثبت شرکت، باید به آن پاسخ داد. وقتی مراحل ثبت شرکت به پایان رسید و آگهی تأسیس آن در روزنامه رسمی چاپ شد، مدیران شرکت دو ماه فرصت دارند تا ضمن آشنایی با مراحل قانونی و چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت به “سامانه ثبت نام الکترونیکی و ارائه شماره اقتصادی” به نشانی tax.gov.ir مراجعه، تشکیل پرونده داده و اقدامات لازم جهت اخذ کد اقتصادی را انجام دهند. در صورت کامل بودن مدارک و تایید کارشناس سازمان بعد از بازدید میدانی از محل، به شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی تولید کننده کالا یا ارائه دهنده خدمات یک شماره ۱۲ رقمی به عنوان کد اقتصادی اختصاص می یابد. لذا به دلیل آن که از این به بعد کلیه فعالیت های مالیاتی شرکت با این کد ۱۲ رقمی ثبت و رصد می شود، آگاهی از قوانین مالیاتی و چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت اهمیت دو چندان می یابد.

در تمامی مراودات مالی رسمی نیاز به کد اقتصادی دارید.

برای درخواست کد اقتصادی به چه مدارکی نیاز است؟

جهت در ثبت درخواست کد اقتصادی جدید، اشخاص حقیقی باید مدارکی از قبیل: کپی مدارک شناسایی، کپی پروانه کسب، سه قطعه عکس، تکمیل فرم درخواست و پرداخت فیش های مورد نیاز را ارائه دهند. همچنین اشخاص حقوقی جهت دریافت کد اقتصادی جدید علاوه بر مدارک بالا باید روزنامه رسمی حاوی آگهی تاسیس را ارائه کنند.

مراحل-اخذ-کد-اقتصادی

مراحل اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت:

۱-مراجعه به سامانه tax.gov.ir و ثبت نام الکترونیکی در سامانه. در این سامانه اطلاعات مفیدی در رابطه با مدارک مورد نیاز و  چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت وجود دارد.

۲-تکمیل مدارک خواسته شده از قبیل: فرم “ب” مربوط به واحد ثبت و شناسایی دارایی، اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس شرکت، مدارک هویتی مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره، پروانه بهره برداری و مجوز  تاسیس و سایر مجوز ها (بهداشتی، صنعتی و … )، معرفی یک محل به عنوان اقامتگاه قانونی شرکت، پرداخت حق تمبر اداره دارایی.

۳-بررسی مدارک تحویلی، توسط کارشناس سازمان.

۴-بازدید میدانی کارشناس سازمان از محل.

۵-در صورت کامل بودن مدارک و تایید کارشناس، کد اقتصادی در اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی صادر و کارت کد اقتصادی صادر می گردد.

جهت آشنایی با با چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت به سامانه tax.gov.ir مراجعه کنید.

همان طور که بررسی شد، دریافت کد اقتصادی از مهم ترین اقدامات شرکت ها بعد از ثبت می باشد. به واسطه دریافت کد اقتصادی فعالیت های اقتصادی و امور مالیاتی شرکت نظم و ترتیب یافته و از ایجاد مشکلات عدیده بعدی جلوگیری می شود. شما عزیزان می توانید جهت اخذ مشاوره، سوالات خود را در رابطه با چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت با کارشناسان ما در میان بگذارید.

کد اقتصادی در چه مواردی کاربرد دارد؟

به طور کلی در تمامی معاملات، استعلام ها، قرارداد ها، برای صدور فاکتور و پیش فاکتور رسمی، دریافت کارت بازرگانی، صادرات و واردات، شرکت در مناقصات و مزایده ها، جهت افتتاح حساب به نام شرکت ها و فعالان اقتصادی در بانک ها نیاز به کد اقتصادی دارید.

کد اقتصادی در اغلب عملیاتهای آنلاین مالی کاربرد دارد.

البته تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به دریافت کد اقتصادی نیستند. حسینیه ها و مساجد، هنرمندان فعال در زمینه طراحی، نویسندگی، خطاطی و نقاشی و گرافیک و…. اشتغال دارند، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پیمانکاران فنی مستقل و مشاغلی از این دست نیاز به دریافت کد اقتصادی ندارند. با توجه به اینکه تشخیص نیاز یا عدم نیاز به دریافت کد اقتصادی می تواند در آینده برای شما مشکل ساز شود، پیشنهاد ما تماس با مشاوران خبره موسسه ما و کسب اطلاعات در مورد چگونگی اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت می باشد.