در ایران می توان انواع مختلفی از شرکت ها را به ثبت رساند که هر کدام از آن ها مزایا و معایب ویژه خود را دارند . اگر چه این شرکت ها بصورت بنیادی دارای تفاوت های شاخصی هستند اما بصورت کلی اشتراک های بارزی با هم دارند که سبب نزدیکی آنها می شود . ما در این مقاله قصد داریم به بررسی وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی بپردازیم که جزو شرکت های محبوب در ایران هستند و عموماً بخش زیادی از شرکت هایی که هر ساله ثبت می شود یکی از این سه نوع می باشد . اگر شما هم قصد ثبت شرکت را دارید و می خواهید در رابطه با این شرکت ها و وجوه آن ها اطلاعات بیشتری را کسب کنید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید.

انواع شرکت های قابل ثبت در ایران

قبل از اینکه بخواهیم در مورد وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی صحبت کنیم بهتر است تا انواع شرکت های قابل ثبت در ایران را بررسی نماییم چرا که این موضوع می تواند در درک بهتر مطالب به شما کمک کند. بطور کلی می توان در ایران هفت نوع شرکت زیر را به ثبت رساند که هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از فعالیت ها مناسب هستند و قوانین متفاوتی در مورد هر یک از آن وضع شده است .

۱٫ شرکت تضامنی
۲٫ شرکت با مسئولیت محدود
۳٫ شرکت سهامی
۴٫ شرکت مختلط سهامی
۵٫ شرکت مختلط غیر سهامی
۶٫ شرکت تعاونی تولید و مصرف
۷٫ شرکت نسبی

موارد یاد شده مجموعه شرکت هایی هستند که می توان آن ها را در ایران به ثبت رساند . در این بین می توان شرکت های تضامنی ، سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود را جزو شناخته شده ترین و البته محبوب ترین نوع شرکت ها دانست به گونه ای که بیشتر شرکت های ثبت شده در ایران یکی از این سه نوع می باشد .

عموم این شرکت ها در زیر دسته شرکت های بازرگانی قرار می گیرند ولو اینکه فعالیت آن ها هم بازرگانی نباشد .

تمام این شرکت ها هم برای ثبت نیازمند حداقل ۲ شریک می باشند که می بایست اسامی آن ها در فرم مشخصات و ثبت شرکت ذکر شده باشد . لازم به ذکر است که نحوه تعامل و البته مسئولیت سهامداران و شرکا در هر یک از شرکت ها متفاوت می باشد و به همین جهت است که این شرکت ها تمایزات ساختاری فراوانی دارند .اما ما در این مطلب صرفا به وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی می پردازیم تا میزان آشنایی شما با این شرکت ها بیش از پیش شود .

وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی و موارد مهم پیرامون آن ها

اغلب شرکت ها در موارد مشخصی با یکدیگر اشتراک دارند و همین امر هم سبب شده است تا فعالیت آن ها به یکدیگر نزدیک تر شود . ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی موارد مهمی را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم که این موارد به شرح زیر است:

• حداقل سرمایه : در شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت یک میلیون ریال است و سرمایه گذاران می توانند آن را تامین نمایند که در برخی از این شرکت ها می بایست نزد مدیر عامل و سرمایه گذاران تودیع باشد و یا می تواند بخشی از آن در بانک تودیع و بخشی دیگر در دست سهامداران بماند .
• افزایش سرمایه : میزان و نحوه افزایش سرمایه در هر دو شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص یکسان بوده و سهامداران می توانند به هر میزان که مایل باشند افزایش سرمایه داشته باشند .
• مدارک مشترک ثبت نامی: برای ثبت هر دو شرکت سهامی خاص و شرکت تضامنی دو نسخه از اساسنامه شرکت الزامی می باشد و می بایست اظهار نامه و تقاضانامه نیز ارائه دهند که در هر دو مورد می بایست اسامی و امضا شرکا نیز بر روی آن ها مشهود باشد اما در مورد شرکت های نسبی تنها یک نسخه مصدق از شرکت نامه و مدارک هویت شرکاء کفایت می کند .
• فعالیت تجاری و بازرگانی : در واقع می توان این موضوع را مهم ترین اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی دانست . هر سه این شرکت ها برای فعالیت بازرگانی و بین دو یا چند نفر تشکیل شده اند و با هر سه مطابق قانون امور تجارتی و بازرگانی برخورد خواهد شد . ولو اینکه فعالیت آن ها بازرگانی هم نباشد .

این موارد تنها گوشه ای از وجوه اشتراک سه نوع شرکت مسئولیت محدود ، سهامی خاص و تضامنی نسبی بود که می تواند در درک صحیح تر این شرکت ها به شما عزیزان کمک نماید . لازم به یادآوری است که شباهت های این شرکت ها تنها محدود به این موارد نیست بلکه این شرکت ها در ابعاد دیگیری هم با یکدیگر اشتراک دارند . چنانچه تمایل دارید در رابطه با این اشتراک ها و یا نحوه ثبت هر یک از این شرکت ها آشنا شوید می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .