شرکت های سهامی خاص نیز مانند هر بنگاه و یا مرجع اقتصادی دیگر در طول دراز مدت دچار تحولات و مشکلات فراوانی می شوند که در صورت نداشتن انعظاف نمی توانند از آن ها به خوبی گذر نمایند . ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص یکی از راه هایی است که این انعطاف را فراهم می آورد . به وسیله این قابلیت شرکت ها می توانند امکان تغییر در اساسنامه خود را فراهم آورند که به موجب آن نحوه برخورد شرکت با تحولات و مسائل داخلی و خارجی تغییر خواهد کرد . مازاد بر این بیشتر بخش ها و بند های اساسنامه بر پایه مفاد قانونی ذکر می شود اما از آنجایی که قانون ها می تواند هر چند وقت یک بار عوض شود ، لذا آپدیت این اساسنامه ها امری ضروری به حساب می آید .
نحوه ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص در قانون اساسی کشورمان به خوبی تبیین و تدوین شده است و صاحبان شرکت ها می توانند با رعایت آن نسبت به ثبت تغییرات در اساسنامه اقدام نمایند . با اینکه این موضوع در قانون اساسی به خوبی بیان شده اما با توجه به پراکنده بودن آن در منابع مختلف ، بسیاری از افراد نمی توانند یک استنباط منسجم در این رابطه داشته باشند . ما در این مقاله قصد داریم تا انسجامی کلی پیرامون ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص را برای شما محقق سازیم .

چگونگی ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص

قبل از اینکه بخواهیم وارد مراحل مربوط به ثبت شرکت ها شویم ابتدا لازم است بدانید که این تغییرات چگونه و توسط چه افرادی می تواند اعمال شود . بر طبق قانون اساسی کشور تنها مجمع فوق العاده در شرکت های سهامی خاص می تواند اساسنامه را تغییر دهد . بر پایه قانون این مجمع می تواند تمام مفاد اساسنامه ( بجز چند استثنا خاص) را تغییر دهد و هیچ واحدی نمی تواند این حق را از آن سلب نماید .
لازم به یاد آوری است که مجمع فوق العاده تنها می تواند تغییراتی را اعمال نماید که بر اساس قانون جاری کشور باشد و می بایست این تغییرات هم حتماً به تایید اداره ثبت شرکت ها برسد . برای مثال مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر دهد ولو اینکه تمام اعضا نیز آن را تایید نموده باشند یا این مجمع قادر نیست در حقوق دارندگان سهام تغییراتی را اعمال نماید مگر اینکه به تایید و تصویب دارندگان و اکثریت مجمع برسد . مازاد بر این برخی دیگر از مفاد وجود دارد که مجمع عمومی فوق العاده توان دخل و تصرف در آن ها را ندارد . برای مثال مجمع نمی تواند وظیفه ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص را از دوش خود به یک شخص یا هیئت مدیره منتقل نماید.

این موارد مجموعه ای فاکتور ها و نکات مهم بود که می بایست مجمع عمومی فوق العاده در حین ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص آن ها را لحاظ نماید . حال با اشراف بر این موضوعات به فرآیند و چگونگی انجام ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص می پردازیم .

چگونگی ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص

مراحل و فرآیند ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص

ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص دارای مراحل مختلفی است که بیشتر آن ها را می بایست در وبسایت رسمی اداره ثبت شرکت ها انجام دهید . اما قبل از اینکه به آن مراحل برسید می بایست با ارائه دعوت نامه رسمی از اعضا و سهامداران یک مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهید . در این مجمع باید اکثریت حضور داشته باشند تا بتوان جنبه قانونی به نتایج آن داد . در این جلسه اعضا می توانند تغییرات بنیادی را مطابق قانون بر روی اساسنامه اعمال نمایند . پس از تصویب این اصلاحیه ها و کسب حداکثری آراء ؛ می بایست یک صورتجلسه کامل از این مجمع تشکیل شود که در نهایت برای ثبت در سایت شرکت ها الزامی خواهد بود .

پس از انجام اعمال فوق می بایست به سایت رسمی ثبت شرکت ها مراجعه نموده و مشخصات شرکت خود شامل شناسه ملی و شماره ثبت را وارد نمایید . در صورتی که شرکت شما شناسه ملی نداشته باشد ، می بایست به جای آن نوع شرکت را انتخاب نمایید . در قدم بعدی می بایست کلیه اطلاعات مجمع عمومی فوق العاده را در آن درج نمایید . این اطلاعات شامل تاریخ شروع و پایان ، اسامی و مشخصات متقاضیان و حاضران، نوع صورت جلسه ،تعیین سمت متقاضیان ، مشخصات مقام امضا کننده دفتر ، دریافت کد ۱۹ رقمی و… می باشد . پس از این باید تصمیمات جلسه درج شود و مادامی که درخواستی برای تغییر نام شرکت بوده باشد ، می بایست به ترتیب اولویت ۵ نام را تعیین نمود . بعد از این مرحله به بخش ارائه اطلاعات اشخاص می رسید . در این قسمت می بایست اطلاعات تمام افراد حاضر در جلسه و مقام و مسئولیت آن ها را درج نمایید .

مراحل و فرآیند ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص

مراحل و فرآیند ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص

مادامی که در این صورت جلسه مدارکی آماده و تهیه شده باشد؛ می بایست آن ها را هم آپلود کرده و بر روی گزینه ” تایید مدارک مورد نیاز” کلیک نمایید . مادامی که تمام این بخش ها را به خوبی انجام داده باشید به بخش ارائه صورت جلسه خواهید رسید . شما می بایست در این مرحله متن صورت جلسه را بطور کامل و دقیق تایپ کرده و بر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک نمایید. تنها کاری که بعد از انجام این مراحل باقی می ماند ارسال نسخه ای از صورت جلسه و مدارک و متعلقات وابسته به آن است که باید حداکثر طی سه روز کاری و با پست سفارشی به آدرس ارائه شده در تاییدیه نهایی ارسال نمایید .

این مراحل در واقع مشروحی از ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص بود که می تواند بسته به نوع تغییرات و البته نوع شرکت پیچیدگی های بیشتری به خود بگیرد . این پیچیدگی ها می تواند گاهاً سردرگم کننده باشد. اگر می خواهید در طول مسیر ثبت تغییرات در اساسنامه شرکت های سهامی خاص دچار سردرگمی نشوید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه کاردان ارقام تماس گرفته و در این رابطه اطلاعات بیشتری را جویا شوید.