اتحادیه را می توان جزو آن دسته از نهاد هایی دانست که می تواند نقش زیادی در اداره و پیش برد یک صنف یا فعالیت مجموعه ای مشخصا از افراد داشته باشد و البته به همین جهت است که اتحادیه های متفاوتی در سطح کشور تشکیل می شود . اما انجام این کار فرآیند های دشواری دارد و به همین دلیل ممکن است چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه برای بسیاری از افراد یک سوال بی جواب یا سردرگم کننده باشد . ما در این مطلب سعی داریم تا به این سوال بی جواب پاسخ بدهیم لذا اگر تمایل دارید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید .

اتحادیه چیست؟

در اصل اتحادیه را می توان شرکتی دانست که توسط اشخاصی حقیقی و یا حقوقی تشکیل شده و هدف آن ها فعالیت در امور تولید و توزیع؛ در جهت اهداف مندرج در قانون مربوط به بخش تعاونی است . هدف این شرکت ها کمک به بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضای آنها و البته همکاری و ایجاد سهولت برای فعالیت آن ها مطابق با قانون جاری کشور است . این مطلب را می توان مفاد ماده ی ۸ قانون مربوط به اتحادیه های تعاونی کشور دانست که کلیات فعالیت ها و مسئولیت های شرکت های تعاونی را مشخص می سازد .

اگر بخواهیم بصورت کلی وظایف این شرکت ها را ذکر نماییم می توانیم موارد زیر را برای آنان ذکر کنیم:

  1. فراهم آوردن وسایل کار برای افرادی که دارای توانایی کار بوده اما فاقد امکانات لازمه هستند .
  2. جلوگیری از تمرکز ثروت و منابع در اختیار یک گروه خاص و اقرار عدالت اجتماعی
  3. تامین و ایجاد شرایط کار برای هم افراد برای رسیدن به اشتغال بصورت کامل
  4. کمک به خصوصی سازی و جلوگیری از کارفرمایی دولتی مطلق شدن
  5. جلوگیری از انحصار ، احتکار و ممانعت از تورم
  6. کمک به نیروی کار و قرار دادن امکانات ، سرمایه ، مدیریت و تشویق آن ها به بهره برداری از کار خود
  7. تحکیم و تعاون عمومی و توسعه مشارکت بین همه مردم

ابن موارد مشروحی از وظایف اتحادیه های مختلف بود . البته باید خاطر نشان کرد که این موارد تنها در چهارچوب کلی از کار و وظایف اتحادیه بود و جزئیات آن ها می تواند بر اساس نوع اتحادیه متفاوت باشد  .

اتحادیه چیست؟

چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه و مراحل قدم به قدم آن

چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه ها دارای نکات و ریزه کاری های بسیار زیادی است و عموم افراد از جزئیات دقیق آن اطلاعات چندانی ندارند . اگرچه اتحادیه ها در واقع جزو شرکت های سهامی به حساب می آیند اما می توانند نقش ها بسیار پر رنگی داشته باشند و به همین جهت است که فرآیند ثبت آن ها می تواند اندکی زمان بر و دشوار تر باشد . ما در ادامه این مطلب چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه ها را برای شما عزیزان بیان کرده ایم :

تعیین هیئت موسس : این کار را می توان اولین قدم در چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه دانست. در این مرحله باید عده ای از  متقاضیان و اعضای واجد شرایط اقدام به تکمیل فرم ها و ثبت شرکت نمایند .

تهیه طرح توجیهی :در این مرحله باید موسسان، یک گزارش توجیهی مبنی بر ضرورت اتحادیه مربوطه را آماده و به وزارت تعاون ارائه نمایند . در این توضیحات می بایست مشخصات موسسین و امکان سنجی های لازم و تعداد متقاضیان عضویت بصورت کامل درج و به انضمام طرح به وزارت تعاون و رفاه اجتماعی ارائه شود .

نکته : وزارت تعاون موظف است تا ظرف مدت زمان یک ماه مدارک شما را بررسی و پاسخ لازم را به شما ارائه دهد . لازم به ذکر است که چنانچه در این مرحله وزارت تعاون نیاز به مدارک بیشتر و یا توضیحات دقیق تر داشت ، می بایست تمام آن ها را در کمترین زمان ممکن تهیه و ارائه نمود . شما برای رفع این نقص ها مدت زمان ۲ ماه فرصت دارید و می بایست در این مدت زمان تمام نقص ها و کمبود ها را بطور کامل برطرف نمایید .

 

اقدامات بعدی : چنانچه موافقت وزارت تعاون برای ثبت اتحادیه را دریافت نمودید، می بایست اقدامات زیر را بصورت کامل انجام دهید . لازم به ذکر است که این اقدامات می بایست قبل از برگزاری اولین مجمع عمومی صورت بگیرد و تمام این تمهیدات فراهم شود .

  • آماده نمودن یک اساسنامه پیشنهادی
  • دعوت از افراد و یا تعاونی های واجد شرایط برای مشارکت و عضویت
  • افتتاح یک حساب در صندوق توسعه تعاون و واریز ارزش سهام بدان
  • آگهی اولین مجمع عمومی
  • ثبت نام افراد و متقاضیانی که قصد عضویت در هیئت مدیره و هیئت بازرسی را دارند . می بایست این لیست از افراد و مشخصات آن ها برای وزارت تعاون ارسال و به تایید وزارت نام برده برسد .

 

برگزاری نخستین مجمع عمومی : چنانچه تمام مراحل به دقت و به خوبی انجام شد،  نوبت به برگزاری اولین مجمع عمومی می رسد .لازم به ذکر است که این مجمع می بایست دو ماه پس از موافقت وزارت تعاون صورت بگیرد اما چنانچه این مشکلات قابل توجیه باشد می توان این مدت زمان را هم افزایش داد . در این مجمع عمومی بطور کلی میزان هر سهم از اعضا و تعاونی ها تعیین می شود و اساسنامه اتحادیه نیز تدوین می شود . لازم به ذکر است در همین مجمع عمومی می بایست هیئت مدیره و بازرسان آن تعیین شوند . در کنار این موارد می بایست به هیئت مدیره و اعضای آن ماموریت های لازم جهت انجام امور ثبت اتحادیه و دعوت به مجمع عمومی داده شود .

پس از اینکه مجمع عمومی برگزار شد می بایست مدارک زیر به اداره تعاون ارسال شود . لازم به یادآوری است که می بایست حداکثر ظرف مدت زمان یک ماه این کار انجام شود .

  • درخواست کتبی مبنی بر ثبت اتحادیه
  • موافقت اولیه ارسال شده وزارت تعاون
  • آگهی دعوت از اعضا و تعاونی ها برای شرکت و میزان سهم هر کدام
  • دعوت نامه شرکت و عضویت در مجمع عمومی
  • صورت جلسه و گزارش اولین مجمع عمومی و ارائه مشخصات هیئت مدیره و هبئت بازرسی و مدارک مربوط به تصویب اساسنامه
  • ارائه مشخصات و امضای حاضرین در مجمع
  • ارسال اولین صورت جلسه رسمی هیئت مدیره مبنی بر تعیین وظایف مدیر عامل و مشخصات آن و البته وظایف اعضای هیئت مدیره و مشخصات آن ها .

نکته : می بایست در این صورت جلسه نحوه امضاء سند ها و اوراق بهادار و تعهد آور هم قید شود.

 

 

این مراحل شرح کلی از  چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه ها بود . چنانچه در مورد جزئیات آن سوالی داشتید و یا قصد ثبت شرکت را دارید می توانید هم اکنون با مشاورین ما در موسسه کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .