شرکت های تعاونی توزیع را می توان جزو آن دسته از شرکت هایی دانست که به عنوان یک رکن اساسی در جامعه ایران فعالیت می کنند و به همین دلیل است که هر ساله افراد زیادی اقدام به ثبت شرکت تعاونی توزیع می نمایند . اما شرکت تعاونی توزیع چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ نحوه ثبت شرکت تعاونی توزیع به چه صورت است و چه شرایط و یا مدارکی را نیاز دارد ؟ اگر این قبیل سوالات را در ذهن خود دارید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید چرا که قصد داریم در این مقاله به پاسخ این سوالات بپردازیم .

شرکت تعاونی توزیع چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به نحوه ی ثبت شرکت تعاونی توزیع بپردازیم بهتر است ابتدا با این شرکت و مسئولیت های آن آشنا شویم چراکه یقینا می تواند در دید بهتر شما موثر باشد . بطور کلی شرکت های تعاونی به شرکت هایی گفته می شود که به منظور رفع احتیاجات و نیاز های شرکا و اعضای آن (بصورت نامحدود) تشکیل می شود . این شرکت ها اقسام مختلفی دارند که مهم ترین آن ها به شرح زیر است :
۱٫ شرکت تعاونی ساختمان مسکن
۲٫ شرکت تعاونی وام و اعتبار
۳٫ شرکت تعاونی تولید محصولات کشاورزی و صنعتی
۴٫ شرکت تعاونی توزیع و فروش محصولات
۵٫ شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
۶٫ شرکت تعاونی مصرف
۷٫ شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی
این موارد اقسام شرکت های تعاونی می باشد . شرکت های تعاونی در اصل بر دو نوع تعاونی تولید و تعاونی توزیع هستند که در این مطلب تمرکز ما بر روی شرکت های تعاونی توزیع است . شرکت های تعاونی توزیع در اصل در امور توزیع و یا تهیه کالا ، محصولات ، خدمات، مسکن و سایر نیاز های اعضای خود تلاش می کنند .

این شرکت ها انواع گوناگونی دارند اما وظیفه و هدف نهایی آن ها این است که نیاز اعضای خود را با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت بر آورده سازند . به عبارت ساده تر هدف این شرکت ها تامین نیاز تولید کنندگان و یا مشاغل عضو خود می باشد تا هزینه ها و قیمت های آنان کاهش یابد .

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی توزیع

مسلما شرکت تعاونی هم مانند هر شرکت دیگری نیازمند مجموعه ای مدارک و اوراق است تا به تایید دولتی برسد . باید این نکته را خاطر نشان کرده ممکن است تمام این مدارک بصورت یک جا مورد نیاز نباشد بلکه می بایست آن ها را بصورت مرحله ای به ادارات مربوطه ارائه نمایید . اما ما سعی نموده ایم تا برای سهولت کار شما تمام مدارک لازم را ابتدا ذکر کرده و سپس مراحل ثبت شرکت تعاونی توزیع را برای شما عزیزان تبیین نماییم تا بدین طریق ساده تر نحوه این کار را دریابید . مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی توزیع به شرح زیر است :

طرح توجیهی و توضیحات تفضیلی مبنی بر ضرورت ایجاد تعاونی
مدارک شناسایی و مشخصات هویتی سهامداران
مجوز صادر شده از اداره تعاون
اساسنامه شرکت تعاون توزیع که مورد تصویب باشد
دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی
صورتجلسه اولین مجمع عمومی( در این صورتجلسه باید تصویب و تایید اساسنامه و مشخصات هیئت مدیره و بازرسان موجود باشد )
اسامی حاضرین در اولین مجمع عمومی و امضای آن ها
قبولی کتبی اعضای اولین هیئت مدیره و همچنین بازرس یا بازرسان شرکت
مشخصات کامل و اسامی اعضای هیئت مدیره و بازرس های شرکت
رسید پرداخت سرمایه شرکت به صندوق تعاون مطابق اساسنامه
صورتجلسه هیئت مدیره ( در این صورت جلسه باید مدیر عامل ، رئیس و نایب رئیس و منشی هیئت مدیره انتخاب شود و امضا و مشخصات آن ها نیز در این صورت جلسه باشد )
ارائه تقاضانامه و شرکت نامه

این موارد در واقع لیستی از مدارک اصلی و پایه برای ثبت شرکت تعاونی توزیع بود اما باید خاطر نشان کرد که بسته به نوع صنف فعالیت و شرایط مختلف ممکن است شما نیازمند مدارک بیشتری باشید که متعاقبا اداره مربوطه آن را به سمع و نظر شما خواهد رساند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی توزیع

فرآیند و نحوه ثبت شرکت تعاونی توزیع

برای ثبت شرکت تعاونی توزیع می بایست مراحل مختلف و متعددی را طی نمایید . اولین مرحله دریافت موافقت اولیه از وزارت تعاون است. در این مرحله شما می بایست یک طرح توجیهی مبنی بر ضرورت ثبت شرکت تعاونی توزیع را به این اداره ارسال نمایید . شما می بایست در این طرح تناسب هدف های این تعاونی با هدف های مصوب دولت را ذکر کنید . پس از آن باید به داوطلبان و سهامداران بپردازید . میزان سوابق و مهارت و توانایی های آنان نیز باید در این مرحله ذکر و سهم آنان نیز مشخص شود . در کنار این موارد باید مبلغ لازم التادیه را نیز ذکر نمایید . این مبلغ در واقع مبلغی است که باید برای خرید هر سهم پرداخت شود و نباید کمتر از قیمت یک سوم هر سهم باشد . چنانچه یک دستگاه دولتی یا عمومی هم مسئولیت تامین سرمایه و یا شراکت در این کار را دارد باید بطور کامل ذکر شود .

پس از اینکه طرح فوق را به همراه مدارک هویتی و سایر برگه ها را آماده نمودید می بایست آن ها را به همراه تقاضانامه به اداره تعاون ارائه نمایید . این اداره پس بررسی و نبود مشکل در آن ها ظرف دو ماه موافقت خود را اعلام و به همراه سایر مدارک لازم در اختیار هیئت موسس قرار می دهد . پس از این کار هیئت موسس ۲ ماه زمان دارد که برای اولین مجمع عمومی عادی از اعضا و داوطلبان دعوت به عمل آورد . در این مجمع عمومی می بایست اعضای هیئت مدیره ، رئیس، نایب رئیس ، منشی هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب شود . مازاد بر این باید در مجمع اساسنامه هم به تصویب رسیده و نحوه ی امضا اوراق بهادار و تعهد آور نظیر چک ها نیز مشخص گردد . در انتهای این مجمع باید وظیفه اعضا برای نهایی نمودن فرآیند ثبت تعاونی مشخص شود و حداکثر ظرف مدت ۱ ماه پس از اولین مجمع این کار را انجام دهند .

ممکن است در طول این پروسه ها موارد و مشکلاتی بوجود بیاید که یقینا وجود یک متخصص می تواند کار را برای شما آسان تر نماید . اگر به دنبال یک همراه و متخصص دلسوز در طول فرآیند ثبت شرکت تعاونی توزیع هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .